Blindfluencer worden   Klusje Kado   Contact

NS Reisassistentie

Zelfstandig met de trein reizen met reisassistentie

Hoe kun je zelfstandig met de trein reizen als je slechtziend of blind bent? Als je een eigen begeleider hebt dan kan die gratis mee met een OV Begeleiderskaart, maar hoe doe je dit als je alleen bent? De NS heeft daar een mooie oplossing voor bedacht: NS Reisassistentie. NS Reisassistentie is een dienst die speciaal is ontworpen om reizigers met een beperking te ondersteunen bij hun treinreizen in Nederland. En het werkt heel gemakkelijk.

Aanvragen reisassistentie

Ik wilde met de trein reizen van Apeldoorn naar Deventer en weer terug. Om gebruik te maken van reisassistentie moest ik dit vooraf doorgeven en bespreken. Hiervoor belde ik met NS Reisassistentie op nummer 030-2357822. Dit moet uiterlijk één uur voor het begin van je reis. Ik belde een week voordat ik zou gaan reizen om af te spreken waar en hoe laat ik met de trein wilde. Voordat je gebruik kunt maken van NS reisassistentie heb je een Mijn NS-account nodig. Hoe dat werkt lees je hier.

Het is ook belangrijk om af te spreken waar en hoe laat ik de reis-assistent op het station zal ontmoeten, zodat we op tijd zijn om in te stappen. Er zijn meerdere ingangen bij het station in Apeldoorn en we spraken af dat we elkaar zouden ontmoeten aan de buszijde, bij de ingangspoortjes links. Vanaf daar zou de reis-assistent mij naar het perron brengen en in de trein zetten. Ook spraken we af waar en hoe laat ik me in het station Deventer zou melden voor de terugreis. Van beide reisafspraken ontving ik direct daarna een mail met bevestiging.

Reisassistentie in de praktijk

Op de dag van de reis werd ik naar de afgesproken plaats gebracht op het station in Apeldoorn. Omdat ik natuurlijk goed herkenbaar ben aan mijn witte stok, werd ik meteen herkend door de reis-assistent en door haar aangesproken bij mijn naam. Ze hielp me met inchecken, we liepen samen door de toegangspoortjes en ze vroeg of ik met de lift of de trappen naar het perron wilde. Ik koos voor de trappen en behulpzaam wees ze mij de weg. Toen de trein aan was gekomen hielp ze me om in de trein te stappen en plaats te nemen in een coupe. Ze vertelde dat ze de plaats waar ik me in de trein bevond zou doorgeven aan de reisassistentie die me in Deventer op zou vangen.

De deuren gingen dicht , de trein begon te rijden en het enige dat ik hoefde te doen is afwachten tot we in Deventer aan zouden komen. Toen werd omgeroepen dat we bijna in Deventer waren, liep ik naar de ruimte waar ik zou uitstappen. Ik had alleen geen idee of ik aan de rechterzijde of linkerzijde moest uitstappen, en er was niemand bij me in de buurt Wat nu? Maar toen de trein stopte kwamen er meer mensen die uit wilden stappen. Een vriendelijke jongeman hielp mij mee naar buiten en ik hoorde direct de reis-assistent op het perron. Zij vroeg mij naar mijn naam, ik sloot me bij haar aan en bereikte vervolgens moeiteloos de plaats in het station in Deventer waar ik afgehaald zou worden.

De terugreis liep al even gemakkelijk als de heenreis. Bij het vinden van een lege stoel werd ik geholpen door medepassagiers en ook bij het uitstappen op het perron in Apeldoorn was er hulp. Fijn om te ervaren dat er zo veel mensen zijn die je een handje willen helpen! Al met al ervaar ik NS Reisassistentie als een zeer prettige persoonlijke service, waardoor ik zelfstandig kan reizen.

Ga naar de inhoud