Mobility Assistance Eindhoven Airport

Assistentie op het vliegveld

Als je op vakantie gaat of familie of vrienden op gaat zoeken in het buitenland, dan is het mogelijk dat je kiest voor vliegen. Als je blind of slechtziend bent kan het lastig zijn om je weg op het vliegveld te vinden. Waar moet je inchecken, hoe kom je door de security, aan welke gate vertrekt jouw vliegtuig en hoe kom je daar op tijd?

Assistentie is verplicht

Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om te helpen als je een beperkte mobiliteit hebt. Dit noemt men in de luchtvaart Persons with Reduced Mobility (PRM). Tot de personen met verminderde mobiliteit worden ook blinden en slechtzienden gerekend. Je krijgt niet alleen hulp bij het vervoer op de luchthaven, bijvoorbeeld als je naar de gate moet voor vertrek, maar ook bij het instappen in het vliegtuig.

Hoe vraag je assistentie op het vliegveld aan?

Assistentie kun je vragen bij de reisorganisatie waarbij je de reis hebt geboekt of bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Doe dat minstens 48 uur voordat je vlucht vertrekt. Meestal moet je op een formulier aangeven waar je assistentie bij nodig hebt op het vliegveld of in het vliegtuig. Voor blinden en slechtzienden is de code BLND. De reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij moeten ervoor zorgen dat die informatie op tijd bekend is bij andere betrokkenen, zoals de medewerkers van het vliegveld.

Ervaring met assistentie op het vliegveld

Via de reisorganisatie Prijsvrij boekten wij een vliegreis van Eindhoven Airport naar Malaga Airport en vice versa. Bij het boeken van de reis hebben we gemeld dat we gebruik willen maken van reisassistentie op het vliegveld. We hebben aangegeven dat er 1 persoon blind is. Van de reisorganisatie kregen we al snel te horen dat er assistentie voor ons geregeld was en dat we 2 uur voor de vertrektijd van het vliegtuig aanwezig moesten zijn op het vliegveld en ons moesten melden bij de balie van Mobility Assistance.

Toen we ons daar bekend maakten werd er gevraagd naar mijn naam en de bestemming. We lieten de instapkaarten zien en ons paspoort, en vervolgens werd de assistentie gebeld. Zij hielp ons met het inchecken van de bagage en bracht ons vervolgens naar de security via de Fast Track route. Nadat wij en onze handbagage waren gecontroleerd door security, werden we naar een wachtruimte nabij de gate van ons vertrekkende vliegtuig gebracht. Kort voor het vertrek van het vliegtuig bracht een andere assistente ons naar het vliegtuig. Een stewardess begeleidde ons naar onze plaats.

Malaga Airport

Bij aankomst in Malaga bleek er ook weer assistentie aanwezig. Zij brachten ons naar de bagagehal om de ingecheckte bagage op te halen, en leidde ons vervolgens naar de uitgang van het vliegtuig. Bij de terugvlucht vanaf Malaga Airport was het ook weer perfect geregeld. We hebben ons weer twee uur voor vertrek gemeld bij de balie voor mensen die assistentie behoeven. Met een golfkarretje werden we vervolgens naar de Security gebracht en van daaruit naar de gate van ons vliegtuig. We mochten als eerste in de bus die ons van de vertrekhal naar het vliegtuig bracht. In het vliegtuig werden we ook weer keurig naar onze stoelen gebracht. Bij aankomt in Eindhoven stond er ook alweer iemand klaar die ons via een verkorte route naar de bagagehal bracht.

Mijn ervaring

Ik kijk terug op een zeer prettige vliegreis. De passagier-assistenten op het vliegveld weten hoe ze je kunnen helpen en zorgen ervoor dat je op tijd in het vliegtuig zit. Dit scheelt veel stress tijdens de reis en je komt uitgeruster aan op je plaats van bestemming. Dus mocht je ooit willen gaan vliegen, vraag dan op tijd deze service aan. Het is kosteloos als je een visuele beperking hebt.

Onzichtbare beperking

Heb je een onzichtbare beperking waardoor je meer tijd nodig hebt om prettig door de security- en paspoortcontrole te gaan? Gebruik dan het Hidden Disabilities Sunflower keycord bij de assistentiebalie in de vertrekhal. Zo kan men je herkennen en je de tijd en ruimte geven als je dat wenst.

Ga naar de inhoud