Eind augustus woonde ik op dinsdag en donderdag een aantal lessen bij om te kijken of een opleiding ontwerpen/design voor blinden en slechtzienden mogelijk is. De lessen werden van 10.00 tot 15.00 uur gegeven en vonden plaats op de Technische Universiteit in Delft. Er werd afgesproken dat ik per auto opgehaald zou worden bij de Kiss & Ride bij het station van Delft. Dat betekende voor mij dat ik als blinde zelfstandig van Den Bosch naar Delft zou moeten reizen. Spannend…
Voorbereiding
In het weekend voorafgaand aan de reis heb ik NS Reisassistentie gereserveerd per telefoon. Ik heb hulp gevraagd bij het instappen in Den Bosch, het overstappen in Breda (met 13 minuten overstaptijd) en tot slot bij het uitstappen in Delft, met het verzoek om me naar de Kiss & Ride te brengen. Ook reserveerde ik de hulp voor de terugreis: ophalen aan de voorzijde van station Delft en instappen in Delft, hulp bij de overstap in Breda en tot slot helpen bij het uitstappen in Den Bosch. Deze reserveringen werden bevestigd per email.
Heenreis
Het is natuurlijk spannend als je voor het eerst alleen per trein op reis gaat. Mijn partner en ik meldden ons op tijd op het station in Den Bosch, waar op de afgesproken plek een mevrouw van de NS op ons stond te wachten. Mijn partner ging weg en de aardige mevrouw hielp me bij het instappen in de trein naar Breda. Als ik in de trein zit geeft ze aan haar collega’s in Breda door op welke plaats ik in de trein zit, zodat ze me weten te vinden. In Breda werd ik opgewacht door een vriendelijke meneer die mij hielp bij de overstap in de trein naar Delft.
Bij aankomst in Delf wachtte er weer een servicemedewerker op mij, die me hielp met uitstappen en uitchecken en me naar de Kiss & Ride zou begeleiden. Al snel bleek dat de locatie van de Kiss & Ride niet voor iedereen duidelijk was: de locatie was de afgelopen jaren een aantal keer verplaatst en waar moest ik nu zijn?
De NS Reisassistent hielp mij bij het zoeken totdat we enkele medecursisten vonden met wie ik per auto zou meereizen. Ook zij wisten niet precies waar ze moesten zijn. We hadden contact met de chauffeur van de auto en konden alsnog onze reis per auto vervolgen naar de TU Delft. Ik waardeer het enorm dat de medewerker van NS Reisassistentie in Delft mij net wat extra service gegeven heeft door te helpen met zoeken, anders was ik nu nog steeds niet op de plaats van bestemming geweest…
Terugreis
Op de terugreis zou er NS Reisassistentie zijn vanaf de ingang van het station in Delft, die me zou helpen met het inchecken en instappen bij de trein naar Breda. Bij aankomst bleek er echter niemand te zijn. Wat doe je dan? Ik was nog op tijd om de trein te halen, dus..? Ik heb me met hulp van een medecursist ingecheckt. Na de poortjes heb ik aan passerende reizigers gevraagd om mij naar het juiste perron te brengen. Ik had geluk, een meneer gaf aan dat te willen doen en hij bracht mij op tijd naar de juiste trein.
Na vertrek van deze trein heb ik meteen NS Reisassistentie gebeld om te vertellen wat er gebeurd was. Ondertussen liep de trein waarin ik me bevond vertraging op. NS regelde opnieuw de overstap in Breda omdat ik vertraging zou oplopen. Veel medereizigers hadden mijn gesprek met de NS Reisassistentie gehoord, en een meneer bood spontaan aan om me in Breda te helpen met uitstappen. Dat stelde mij gerust.
Na het uitstappen in Breda kwam een mevrouw van NS Reisassistentie me tegemoet. Ik had door de vertraging de trein naar Den Bosch gemist, en samen met mij wachtte ze tot de volgende trein naar Den Bosch er was. Ze hielp me met instappen. Een half uur later dan gepland kwam ik aan in Den Bosch. En ook daar stond een vrolijke meneer klaar om me te helpen met uitstappen. Samen met mijn partner liep ik weer naar huis.
Wat heb ik hiervan geleerd?
NS Reisassistentie is doorgaans prima geregeld. De servicemedewerkers staan op de afgesproken tijd en plaats om je te helpen. Ze helpen je bij het instappen, overstappen en uitstappen en brengen je naar de gewenste locatie op het station.
Waar je goed op moet letten bij het boeken van NS Reisassistentie is de locatie die je afspreekt. Vaak zijn er meerdere in- en uitgangen en liften op een station. Zorg dat je er zeker van bent dat je weet bij welke in- of uitgang of lift je hebt afgesproken, anders kun je elkaar mislopen.
Verder heb ik als zeer positief ervaren dat er tijdens mijn treinreis veel medereizigers waren die me wilden helpen. Soms boden ze zelf hun hulp aan, maar er waren altijd mensen die me hielpen als ik daarom vroeg. Als je reis anders loopt dan gepland, neem dan contact op met NS Reisassistentie. Zij zullen je helpen en vertellen wat ze nog voor je kunnen betekenen.
Ondanks het feit dat mijn treinreis niet helemaal vlekkeloos is verlopen ben ik blij dat ik met hulp van NS Reisassistentie en een aantal vriendelijke medereizigers er in ben geslaagd om deze reis zelfstandig te maken!
Aanvulling door Wim Pierik: Vertrouwen op medereizigers.
“Gelukkig ken ik genoeg mensen die met plezier en vertrouwen gebruikmaken van NS-reizigersassistentie. Maar net als Inge heb ik ook vaker ervaren dat ze er niet zijn. Of dat men moeilijk doet over bepaalde hulp.
Daarom vertrouw ik eigenlijk altijd op medereizigers. En ik ben nog steeds goed thuis gekomen. Mijn tip: ga op tijd naar het balkon in de trein. En als er wat meer mensen staan, vraag dan of iemand je even op weg kan helpen naar… Bijv. de uitgang of een ander perron. Dit werkt vaak verrassend goed.
Ook gesprekjes aanknopen met medereizigers kan helpen.
Als je begeleid wordt door een medereiziger, probeer dan zelf ook de regie en de controle te houden. Dus praat over waar je heen wilt, check op die manier of iemand jouw wnesen goed begrepen heeft. Probeer op min of meer bekende stations in de gaten te houden of je de verwachte kant op gaat. Zo niet, maak daar dan een opmerking over. Blijf ook letten op wat andere reizigers doen en op de omroepberichten.
Veel reisplezier!”
Wim Pierik