Hotelkamer
Wil je er even tussenuit of is het noodzakelijk om elders te overnachten? Als je blind of slechtziend bent, is het belangrijk om bij het reserveren van een hotelkamer te letten op verschillende aspecten die je verblijf zo comfortabel en toegankelijk mogelijk kunnen maken. Neem vooraf contact op met het hotel. Geef duidelijk aan dat je blind of slechtziend bent en bespreek jouw specifieke behoeften.
De volgende aspecten kunnen een rol spelen:
- Bereikbaarheid
Zorg ervoor dat de hotelkamer goed bereikbaar is vanuit de centrale voorzieningen van het hotel (receptie, restaurant). Vraag of gangpaden breed genoeg zijn voor een soepele doorloop met een taststok of hulphond. Vraag naar een kamer op de begane grond of in de buurt van liften als trappen een probleem zijn. - Verlichting
Voor slechtzienden: vraag of de kamer goed verlicht is en of er voldoende natuurlijk licht binnenkomt. Vraag naar verstelbare verlichtingsopties. - Brandalarm en noodinstructies
Als je alleen in een hotelkamer overnacht, vraag dan naar de noodinstructies en brandalarm, en waar de nooduitgang zich bevindt. - Badkamer en douche
Informeer naar de toegankelijkheid van de badkamer, zoals een inloopdouche met tastbare markeringen. Vraag naar beugels of andere ondersteunende voorzieningen in de badkamer. - Blindengeleidehond
Controleer het beleid van het hotel met betrekking tot blindengeleidehonden.
Het is essentieel om open communicatie te hebben met het hotelpersoneel en vooraf alle nodige afspraken te maken. Door voorafgaand aan je verblijf deze stappen te volgen, vergroot je de kans op een comfortabel en aangenaam hotelverblijf.