Blinden en slechtzienden kunnen voortaan iets makkelijker contactloos betalen. ING heeft een functie laten ontwikkelen waarmee hun smartphone het bedrag voor het betalen voorleest, zodat ze zeker weten dat het bedrag klopt. Zo kunnen ING-klanten met een visuele beperking zelfstandig en op een veilige manier mobiele betalingen doen.
Betalen
In de winkel een bedrag afrekenen met je mobiele betaalpas op je smartphone is voor de meeste mensen een vanzelfsprekende zaak, maar voor mensen met een visuele beperking is dit helaas niet altijd het geval. Voor hen is het niet of minder goed mogelijk om het bedrag te zien dat afgerekend dient te worden. Met de schermlezer op de smartphone horen ze normaal gesproken pas na de betaling hoeveel er is betaald. ING heeft het nu mogelijk gemaakt om met de schermlezer op de smartphone bedragen te controleren juist voordat deze betaald worden.
Voorlezen
In samenwerking met het Inclusive Design Lab van de TU Delft heeft ING onderzocht hoe de mobiele betaalervaring van mensen met een visuele beperking verbeterd kon worden. De ING Factory – een community van pioniers die zich met innovaties voor klanten bezighoudt – heeft het idee overgenomen om een bedrag voor te laten lezen voor het definitief is. Vervolgens hebben IT-experts verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ING Mobiel Bankieren App samen met mensen met een visuele beperking de functionaliteit verder uitgewerkt en in de ING-App mogelijk gemaakt.
Het gaat om een optie in de ING-App die het mogelijk maakt om een bedrag eerst op je smartphone te laten zien voordat de betaling definitief is. Omdat het bedrag vooraf op het scherm wordt getoond, kan de schermlezer van de telefoon het te betalen bedrag voorlezen. Als een klant akkoord is met het bedrag, dan houdt deze zijn smartphone nogmaals tegen de betaalterminal om de betaling definitief te maken. De voorleesfunctie is vooralsnog alleen beschikbaar voor telefoons met het besturingssysteem Android.
Inkeping
ING heeft ook het ontwerp van de ING Betaalpas en de Creditcard aangepast door een inkeping eraan toe te voegen. Door deze inkeping herkennen klanten met een visuele beperking snel welke pas ze nodig hebben en kan het ook helpen bij het op de juiste manier insteken van de pas in een betaal- of geldautomaat.